2012-10-16
23:47:24

VECKA 6

Vecka 6  (5+2)

KROPPEN: Du kan känna av graviditetssymtom som yrsel och bli lite darrig i benen emellanåt, särskilt om du har stått länge eller reser dig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större. Det är också vanligt att man blir väldigt trött. Du kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Du bör avstå från alkohol och rökning från och med nu. Alkohol, nikotin och andra droger är extra skadliga tidigt under graviditeten, då det är en väldigt känslig period.Det är även dags för dig att ta kontakt med barnmorskemottagningen.

EMBRYOT: Embryot växer cirka en millimeter om dagen. Det är lika stort som en ärta, det vill säga tre-fem millimeter. Det har fortfarande en svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar. Fosterhinnorna har bildats, men än så länge finns inte mycket vatten att tala om.
Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.
 
MINA TANKAR  ♥
I söndags gick jag in i vecka 6 och då fick även en till del av familjen veta vår lilla hemlighet. Då hade även vi vetat i lite mer än en veckas tid att vi, om allt går bra, blir tre personer i vår familj i juni 2013. Kroppen har känts tröttare och mer sliten, sömnen har varit ett stort problem för mig fram till i torsdags. Jag har haft en oro som varit blandad med den totala upprymda känslan; Vi ska faktiskt ha barn. Jag är faktiskt gravid.
   Jag är väldigt svullen om magen och brösten ömmar till den grad att jag inte alls blir förvånad om de ramlar av snart och så fort jag börjar frysa så får jag väldigt ont. Jag har ännu inte upplevt mer än ett lätt illamående, oftast kvällstid och även att den vanliga hungern kan omvandlas till en extremversion och med det kommer illamåendet "om jag inte får mat nu!" typ. Däremot så känner jag inte att jag behöver äta mer.
   Detta är så fantastiskt så att jag knappt vet vad jag ska ta mig till. Dock är det jobbigt att undanhålla denna glädjande nyhet för alla som man vill ska veta. Men den tiden kommer nog förhoppningsvis ganska fort, veckorna har ju en tendens att rulla på!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: